Inleiding

Na een lange dag werken kom je terug thuis en parkeer je jouw auto op de oprit. Je stapt uit je wagen, maar komt al snel in een grote plas regenwater terecht. Och, was die oprit maar waterdoorlatend, dan had je dat probleem van de plassen niet! Gelukkig zijn er verschillende methoden om jouw oprit waterdoorlatend en toch stevig te maken. Maar hoe doe je dat dan? Uit welke methoden kan je dan kiezen? En waar let je dan best op? Wij zetten alles even op een rijtje, zodat je snel van die vervelende regenplassen verlost bent!

Waarom moet je oprit waterdoorlatend zijn?

Natuurlijk is een oprit zonder diepe plassen regenwater veel aangenamer, maar er zijn nog zo veel meer redenen waarom een waterdoorlatende oprit nodig is. Als regenwater naar de aarde kan wegstromen, hou je het grondwaterniveau op peil en kan je wateroverlast vermijden. Ook de kans op woningverzakkingen wordt zo duidelijk verkleind.

Voor elke verharding rond je woning heb je bovendien een vergunning nodig in België. Die vraag je dan best aan bij je eigen gemeente. Bij de meeste steden en gemeenten ben je zelfs verplicht om te kiezen voor een waterdoorlatende oplossing, of het nu om je oprit, een tuinpad of je terras gaat. Je bent wel volledig vrij in de keuze van je materiaal, zolang het regenwater maar op de een of andere manier vlotjes kan wegsijpelen.

Kiezelsteentjes

Het makkelijkste materiaal om de oprit aan te leggen zijn natuurlijk de klassieke kiezelsteentjes. Na een hevige regenbui kan het water hier heel gemakkelijk doorstromen naar de bodem. Nog een voordeel is dat dit soort oprit heel goed past bij zowel een landelijke als een moderne tuinomgeving, omdat je kan kiezen uit verschillende steensoorten, kleuren, vormen en grootten. Ook je portemonnee zal blij zijn met deze keuze, want kiezelsteentjes zijn heel budgetvriendelijk en vragen weinig tot geen onderhoud.

Er zijn echter wel nadelen aan deze methode. Zo kan er ook vuil tussen deze steentjes komen en krijg je vaak te maken met onkruid. De steentjes zijn dan wel goed bestand tegen regen, maar onder invloed van de zon kunnen ze verkleuren over de jaren heen.

Grasbetontegels

Je hebt ze vast al gezien: de zigzaggende betonregels waar gras kan doorgroeien. Dit zijn de grasbetontegels of de grasdallen. De betonnen regels zorgen voor een stevig oppervlak om met de auto op te rijden, en dankzij de gaten tussen elke regel stroomt het water ook telkens mooi naar de grond. Je krijgt zelfs een leuke combinatie tussen het groene, natuurlijke gras en de grijze, betonnen regels, wat een prachtig effect kan geven bij jouw woning.

Maar ook deze vorm van bestrating komt met zijn nadelen. Zo kan er, net zoals bij de kiezelsteentjes, heel gemakkelijk onkruid groeien. Bovendien zal je het gras goed moeten onderhouden om een mooi en strak resultaat te behouden, zonder dat alles begint te overwoekeren. Ten slotte kunnen de gaten tussen de regels nogal groot zijn, waardoor ze soms net iets moeilijker zijn om op te lopen, vooral met kleine kindervoetjes of met hoge hakken.

Klinkers en kasseien

Daarnaast kan je ook met klinkers en kasseien de oprit waterdoorlatend maken. Er zijn verschillende soorten klinkers en kasseien verkrijgbaar, elk met een eigen afmeting, kleur, afwerking en steensoort. Toch kunnen deze glad zijn na de regen en zijn ze soms wat oncomfortabel om op te lopen.
Welke steensoort of vorm je ook kiest, het is hierbij heel belangrijk dat de voegen wel zo waterdoorlatend mogelijk zijn. Aangezien de stenen zelf weinig doorlatend zijn, zal het water dus langs de stenen en door de voegen moeten kunnen stromen. Hierbij kan je kiezen voor gestabiliseerd zand, of voor stabilisé. Van zodra de bestrating in het legbed vastligt, kan je de voegen ook vullen met fijn wit zand. Verspreid met een grove borstel het zand over de oprit en herhaal dit tot alle voegen voldoende zijn gevuld.

En wat met een volledig verharde oprit?

Verkies je toch liever een oprit dat volledig uit beton is gemaakt? Wil je een oprit uit asfalt, gepolierd beton of een ander soort materiaal waardoor je oprit volledig dicht is? Geen nood, want dan is een vlotte afwatering nog steeds mogelijk! In dat geval zal je jouw oprit schuin moeten laten lopen, zodat het regenwater vlot kan wegstromen. Dat doe je best in de richting van een groen bloemenperkje of in de richting van een rioolputje. Zorg bij de constructie van je oprit voor een totaal verval van een of twee centimeter per meter, weg van het huis. Bij een oprit van bijvoorbeeld vijf meter lang, hou je best rekening met een hoogteverschil van vijf à tien centimeter tussen de twee uiteinden van de oprit.

Ook de ondergrond is belangrijk!

In principe bestaat een oprit uit drie verschillende lagen: de fundering, het legbed en de bestrating zelf. Al deze lagen moeten dus zeker doorlatend genoeg zijn, zodat het regenwater de onderliggende aarde kan bereiken. Een fundering uit beton is zeker afgeraden, want dat is helemaal niet waterdoorlatend. Heb je toch een oprit met betonnen fundering? Dan kan je een aantal drainagegaten boren in het beton, of een drainageslang gevuld met kiezel toevoegen.

Welke fundering is dan wel waterdoorlatend? Hier kan je kiezen voor gemalen of gebroken steenpuin of betonpuin. Het water kan op die manier wel vlotjes doorstromen en geven een stevige basis zodat je auto er gemakkelijk over kan rijden. Met een trilplaat stamp je het steenpuin goed aan, zodat je een vlakke basis hebt voor het legbed.

Daarboven komt het legbed, de laag waar je uiteindelijke bestrating op zal rusten. De meeste doe-het-zelvers kiezen hier voor stabilisé, wat een mengeling is tussen zand en cement. Hierbij hangt de waterdoorlaatbaarheid wel af van de verhouding zand en cement.

Welke methode is nu het beste?

Het is moeilijk om te zeggen welke methode van bestrating het beste bij jouw project past, aangezien dit ook afhankelijk is van de gewenste uitstraling en welke stijl de rest van je woning heeft. Elke soort bestrating heeft wel zijn voor- en nadelen. Bovendien moet je ook rekening houden met de waterdoorlaatbaarheid van de fundering en het legbed. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen om te zorgen dat iedere soort oprit voldoende waterdoorlatend is.

Heeft deze pagina je geholpen?